Hoi Allemaal

Hoi allemaal

Groep 3 super leuk om al jullie berichtjes te lezen, wat kunnen jullie al goed schrijven. Hoe gaat het in groep 3. Vinden jullie het leuk? Ik mis jullie wel hoor ook de kinderen die nu groep 2 zitten, als ik weer terug ben kom ik jullie opzoeken. De kinderen hier hebben maar weinig speelgoed en op school knutselen ze bijna niet. Daarom doen we dat hier een keer in de week met ze in het centrum. We hopen dat het mooi weer is, want als het regent hebben we niet genoeg plek voor alle kinderen om binnen te zitten. En als het heel erg warm weer is doen we waterspelletjes buiten. De kinderen vinden het ook fijn om puzzels en spelletjes te doen. Sommige kinderen vinden het leuk, maar ook erg moeilijk.

Soms krijgen de kinderen al een beetje huiswerk mee en moeten ze sommetjes maken, of engels en afrikaans leren. We proberen ze daar ook mee te helpen. Afrikaans lijkt op nederlands, maar de woorden spreek je toch iets anders uit en je schrijft het ook wat anders op. Dat is soms dus best wel lastig om ze hiermee te helpen. De kinderen die in groep 3 zitten krijgen ook al wat huiswerk. Iedere dag schrijft de juf een letter in hun schrift en thuis moeten ze die netjes na schrijven.

Iedere dinsdag en donderdag krijgen de kinderen een dubbele boterham en aanmaaklimonade van ons. We hebben 10 broden en deze besmeren we eerst met boter en dan met pindakaas of jam. Veel van de kinderen krijgen maar 1 of 2 maaltijden per dag. En ze eten niet altijd brood, want dat is te duur.

De school begint al vroeg om ongeveer 7.45 uur. De school is vaak te ver weg om te lopen en dus gaan heel veel kinderen met een busje naar school. Tussen 1 en 3 uur ga je weer naar huis met het busje. Soms krijgen de kinderen eten op school.

Veel van de kinderen dragen hier een uniform als ze naar school gaan. Dat is verplicht. Als je geen uniform hebt kun je niet naar school. Sommige kinderen hebben geen uniform, omdat het te duur is. YFC probeert ze te helpen door voor hen een uniform te kopen, zodat ze wel naar school kunnen gaan.

Als je hier te laat bent voor school is de poort al vaak dicht en kun je niet meer naar binnen, behalve als je toestemming hebt en een briefje hebt van je ouders en ook al een briefje hebt van de directeur. Veel kinderen hebben dat niet en gaan dan deze dag niet naar school.

Op donderdag vertellen we een bijbelverhaal aan de kinderen . We gebruiken hiervoor een kinderbijbel met platen erin. Ik vertel dan in het engels en een van de kinderen die al wat ouder zijn en al goed engels kunnen spreken, vertalen het dan in het Zulu (dat spreken de meeste kinderen hier) voor de kinderen die nog geen engels begrijpen.

Veel van de kinderen krijgen hier al engels op school als ze naar de kleuterschool gaan, dat is erg fijn, want zo kunnen we toch goed met ze praten.

Hartelijke groeten uit Zuid-Afrika

Esmeralda de Boon

Wink

Marion Bruinsma

Hoi Esmeralda,

Leuk verhaal heb je geschreven. Vrijdag 6 maart heb ik groep 3 en dan ga ik het voorlezen, dat zullen ze best leuk vinden.
Ik heb de foto's laten zien en daar was ook een foto bij van de tafeltjes en stoeltjes waar jullie aan knutselen. Dus we kunnen ons een beetje voorstellen hoe dat gaat.
Ik zal het ook een keer aan de kinderen van groep 2 laten zien als ik daar ben.
De kinderen vonden sommige foto's wel schokkend, vooral die van de huizen. "Ohhhhh" riepen ze in koor bij het zien daarvan.
Esmeralda, het ga je goed!

Groeten,
Marion

Jopie van Rossum

Hallo Esmeralda,

Leuk, dat je je schooljuffrouwenhart daar ook lekker kunt ophalen. Blijf je een beetje in vorm. Hier is het voorjaarsvakantie geweest met "Kom jij ook", dus ook hier werd er geknutseld en gezongen. Voor deze laatste maanden in Afrika nog veel succes gewenst en de hartelijke groeten aan Annelies.

Els de Waal

Hoi Esmeralda
Wat leuk om al die belevenissen van school te lezen!
Het werken met de kinderen daar is vast niet te vergelijken met hier in Oud-Alblas.
Ik heb dinsdag op school je foto's bewonderd. Leuk hoor. We krijgen van lieverlee wel een beeld van wat jij allemaal doet in Afrika!
Je zag er trouwens stralend uit op die ene foto!
Zeg sterkte verder weer met alle dingen en hr
groeten Els